STĀSTU LABORATORIJA
nodarbības bērniem
no 8 - 11 gadiem
Rakstniece Inese Valtere, četru pasaku grāmatu autore, brauc uz Latvijas skolām un vada nodarbības „No stāsta līdz grāmatai”. Tajās stāstniece kopā ar bērniem mācās fantazēt un izzināt stāsta tapšanas noslēpumus. Piecu gadu laikā Inese ir novadījusi vairāk nekā 600 nodarbību. Apkopojot pašas pieredzēto un pedagogu stāstīto, izgaismojas vairākas tendences. Viena no tām: ja bērni pirmskolas un sākumskolas vecumā nelasa vai neklausās pasakas un netiek regulāri iesaistīti paši savu stāstu radīšanā, viņu spēja fantazēt un iztēloties ar katru gadu samazinās. Domraksti, kurus bērni raksta, ir īsi, sausi un neizteiksmīgi. Pats rakstīšanas process bērniem šķiet neinteresants un garlaicīgs, jo trūkst ideju. Uzlabot rakstīšanas prasmes varam sākt jau tagad. Rakstniece ir gatava darboties kopā ar bērniem.
Platons ir teicis, ka „no visiem cilvēku izgudrojumiem pats lielākais un skaistākais ir daiļruna”
AIZ KATRA CILVĒKA VIENMĒR IR STĀSTS.
ARĪ JEBKURA VAROŅA CEĻŠ SĀKAS NO STĀSTA, BET KATRA STĀSTA BŪTISKĀKĀ DAĻA IR IEVADS.
VAI IR IESPĒJAMS PASTĀSTĪT LABU STĀSTU, TO NEMĀCOTIES?
“Stāstu laboratorija” ir par vērošanu, pamanīšanu, sajušanu,
izdomāšanu un radīšanu.
Nav nepieciešams būt profesionālam stāstniekam, lai izmantotu stāstīšanas prasmi, bet spēja izteikt savas domas skaidri un saistoši var būt noderīga daudzās dzīves situācijās.
tā ir aktīva un klātesoša pieeja STĀSTNIECĪBAS procesam, kurā STĀSTA STĀSTĪTĀJS apzināti fokusējas uz teksta izpratni, analizē to, kā arī veic refleksiju un uzdod jautājumus.
NODARBĪBAS ATTĪSTĪS DOMĀŠANAS PROCESUS BĒRNOS un palīdzēS gūt lielāku izpratni un pilnveidot UZSTĀŠANĀS prasmes.
STĀSTU STĀSTĪŠANAS IEMAŅAS NODERĒS TURPMĀK VISAS DZĪVES GARUMĀ, JO TIKS APGŪTI DROŠI PAŅĒMIENI KĀ PĀRLIECINĀT AUDITORIJU UN IEPATIKTIES KLAUSĪTĀJIEM JAU NO PIRMĀ BRĪŽA.
Būtiskākie ieguvumi - izzinošanas un kreatīvas domāšanas attītīšana un nostiprināšana.
Savienosim šķietami nesavienojamas lietas.
Izdomāsim turpināju tur, kur citi liek punktu.
Sajutīsim, kā ķermenis izstāsta stāstu bez vārdiem. Pamanīsim, kā varam mijiedarboties ar otra stāstu.
Vērosim paši savas fantāzijas lidojumu,
jo tā ir bezgalīga kā kosmoss.
Ja vēlies, lai arī tavs bērns ierauga stāstus sev apkārt un spēj tos izstāstīt, tad aicinām viņu piedalīties “Stāstu laboratorijā” kopā ar rakstnieci Inesi Valteri un vēl dažiem mazajiem stāstniekiem.
Teksta izpratne
Kad teksts tiek izlasīts skaļi, cilvēkiem ir vieglāk uztvert un saprast vārdus, teikumus un jēgas. Tas var būt noderīgs, īpaši cilvēkiem ar lasīšanas grūtībām vai disleksiju.
Vārdu krājuma paplašināšana
Stāstu stāstīšana var paplašināt vārdu, kā arī veicināt grūtu vārdu izlasīšanu. Kad cilvēki dzird jaunus vārdus un izteicienus, viņi izprot to jēgu no pavadošā konteksta un tas attīsta labāku vārdu izpratni.
Domāšanas ātrums
Stāstu stāstīšana attīsta domāšanu un spriestspēju, kā arī attīsta kritisko domāšanu. Tāpat tiek attīstīta arī kreatīvā domāšana un radošums.
Viedierīces
STāstu stāstīšana var būt arī sociāli savienojošs pasākums, kas uzlabo attiecības un veicināt diskusiju, tai pat laikā samazinot pavadīto laiku pie viedierīcēm.